Kijkwijzer voor Gelijke Onderwijskansen in een zorgbrede lerarenopleiding
Doel van de kijkwijzer
De Kijkwijzer voor Gelijke Onderwijskansen:
- brengt de TVO-competenties en TVO-doelen samen, waaraan met aspirant-leraren tijdens de opleiding gewerkt kan worden
- onder TVO-competenties verstaan we het geheel van inzichten, vaardigheden en attitudes, dat een leerkracht moet verwerven om in het basisonderwijs of secundair onderwijs een sterk taalvaardigheidsonderwijs te realiseren
- met TVO-doelen verwijzen we naar de onderwijspraktijk met betrekking tot taalvaardigheid van de lerarenopleiding zélf: leraren-in-opleiding moeten – o.a. wat TV betreft – van gelijke onderwijskansen kunnen genieten
- reikt lectoren of teams die zich op één of meer TVO-doel(en) en/of TVO-competenties willen
- bevat naast TVO-competenties en TVO-doelen ook de competenties en doelen van de vijf andere GOK-pijlers
- werd in samenwerking ontwikkeld door het vroegere Steunpunt NT2, het vroegere Steunpunt ICO en het ECEGO
Opbouw van de Kijkwijzer
de kijkwijzer bevat twee deelinstrumenten:
- instrument 1 helpt studenten om GOK-competenties te verwerven
- instrument 2: omschrijft GOK-doelstellingen binnen de opleiding
binnen elk deelinstrument komen 6 thema's aan bod:
- overkoepelende competenties/doelen
- preventie en remediëring
- taalvaardigheidsonderwijs
- socio-emotionele ontwikkeling
- intercultureel onderwijs
- leerlingen/studentenparticipatie
- doorstroming en oriëntering
in beide instrumenten kan elk thema betreden worden via drie ingangen:
- een basisingang met algemene competenties/doelen
- een ingang met algemene competenties, doelen en subdoelen
- verdere concretiseringen als inspiratie voor mogelijke initiatieven...