Themaspecifieke analyse-instrumenten secundair onderwijs
Deze instrumenten kan u zonder enige vorm van verplichting gebruiken om bij de keuze van 2 thema's voor het GOK-beleid dieper in te gaan op één thema.
U kan de themaspecifieke instrumenten gelijktijdig met het algemeen screeningsinstrument gebruiken om méér zicht te krijgen op het thema dat u overweegt te kiezen. U kan ze ook gebruiken nadat u de keuze van 2 thema's heeft gemaakt. In dat geval helpen ze u bij het bepalen van de actiepunten binnen de thema's waaraan de school de komende jaren zal werken.
Download de screeningsinstrumenten, versie 2008 (PDF-documenten). Alle instrumenten werden herwerkt.
- Preventie en remediëring van leer- en ontwikkelingsachterstanden
- Taalbeleid
- Omgaan met diversiteit
U kan ook volgende documenten gebruiken:
- Socio-emotionele ontwikkeling
- Leerlingen- en ouderparticipatie
Van dit instrument zijn er twee versies. U kiest tussen de versie voor het team of de kortere versie bedoeld voor kernpersonen. De teamversie biedt door middel van bronnenkaarten ook ideeën om er effectief mee aan de slag te gaan.
- Doorstroming en oriëntering
Buitengewoon onderwijs
Sinds 1 september 2009 hebben ook scholen van het buitengewoon onderwijs van type 1 en 3 met voldoende doelgroepleerlingen GOK-uren. Behalve de instrumenten voor taalbeleid zijn deze instrumenten niet geschikt voor het buitengewoon onderwijs.
Welke materialen u wel kan gebruiken, leest u in dit artikel.